Treceți la conținutul principal

Certificatele de nastere sau de casatorie nu mai trebuie traduse si legalizate pentru a fi folosite in strainatate

Cetatenii romani isi vor putea folosi certificatele de nastere sau de casatorie fara a fi necesara traducerea si legalizarea lor pe teritoriul a 21 de tari europene, printre care se numara Franta, Italia, Spania, Elvetia, Austria si chiar Turcia. Acest lucru este posibil dupa ce Romania a aderat la Conventia nr. 16 a Comisiei Internationale de Stare Civila referitoare la eliberarea extraselor multilingve ale actelor de stare civila, iar legea pentru aderare a intrat in vigoare.
Legea nr. nr. 65/2012 pentru aderarea Romaniei la Conventia nr. 16 a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 277 din 26 aprilie 2012 si a intrat in vigoare la 120 de zile de la publicare, adica in 23 august.


Oficialul MAI a mai aratat ca extrasele multilingve vor fi documente tipizate care vor fi completate si semnate de catre ofiterul de stare civila. De asemenea, extrasele vor avea aplicata stampila institutiei emitente.

In momentul de fata, pe langa Romania, alte 21 de state europene au semnat Conventia nr. 16, si anume:
  • Austria
  • Belgia
  • Bosnia Hertegovina
  • Croatia
  • Estonia
  • Elvetia
  • Franta
  • Germania
  • Grecia
  • Italia
  • Lituania
  • Luxemburg
  • Macedonia
  • Moldova
  • Muntenegru
  • Olanda
  • Polonia
  • Portugalia
  • Serbia
  • Slovenia
  • Spania
  • Turcia
Apostila – necesara sau nu?

Parerile sunt impartite atunci cand vine vorba despre necesitatea utilizarii apostilei pentru actele de stare civila.

Miruna Popescu reprezentantul Uniunii Nationale a Notarilor Publici in relatia cu presa considera ca aceasta conventie semnata de Romania nu exclude aplicarea apostilei.

Parerea notarului este impartasita si de Radu Noslacan, care opineaza: "Conventia nu prevede si eliminarea aplicarii apostilei de catre statele semnatare, astfel incat persoanele interesate vor trebui sa parcurga in continuare aceasta procedura, in fata autoritatilor competente".

Totusi, comisarul sef din cadrul MAI a explicat ca extrasele multilingve sunt acceptate fara legalizare sau formalitate echivalenta, precum si fara traducere pe teritoriul fiecarui stat in parte. 

"Prin urmare, nu va mai fi necesara apostilarea acestor extrase multilingve", a punctat oficialul.

Mai mult decat in nota de fundamentare a Legii nr. 65/2012 se preciza ca, potrivit Conventiei cu privire la suprimarea cerintei supralegalizarii actelor oficiale straine, adoptata la Haga la 5 octombrie 1961, la care Romania a aderat prin Legea nr. 121/2005, apostila vizeaza un spectru larg de acte oficiale emise de autoritatile statale, inclusiv documentele de stare civila. 

"Conventia nr.16 nu exclude aplicarea apostilei conform prevederilor Conventiei cu privire la suprimarea cerintei supralegalizarii actelor oficiale straine, dar ofera posibilitatea eliberarii extraselor multilingve care produc efecte juridice pe teritoriul statului strain (domeniul teritorial al Conventiei), fara a necesita o procedura suplimentara de traducere si legalizare", se mai preciza in nota de fundamentare.

SURSA: avocatnet.ro

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Cum se obtine modelul nou de certificat de nastere/casatorie?

In ultimul timp ma tot intreaba cititorii blogului de cum se poate obtine modelul nou de certificat de nastere si/sau casatorie din Romania. Sunt 3 variante: 1. Sa mergi PERSONAL la starea civila unde te-ai nascut sau te-ai casatorit. 2. Cu IMPUTERNICIRE NOTARIALA SPECIALA obtinuta la un consulat al Romaniei in Spania prin care o alta persoana poate realiza toate formalitatile necesare in locul tau. 3. Cu IMPUTERNICIRE NOTARIALA SPECIALA obtinuta la un Notariat spaniol, pe care pui apostila de la Haga la Colegio de los notarios al Provinciei unde ai facut imputernicirea, apoi trebuie tradusa de un traducator autorizat al Ministerului de Justitie din Romania si legalizata de un notar din Romania, prin care o alta persoana poate realiza toate formalitatile necesare in locul tau. Cum se intampla in multe cazuri, nu ai cui sa ii trimiti imputernicirea pentru ca nu ai nici un familiar in tara, in localitatea in care te.ai nascut (ca poate esti dintr-un sat uitat de lume) si nu stii c

Cum sa ceri Cazierul in Spania? ACTUALIZARE SEPTIEMBRIE 2018

Datorită unei întrebări adresate blogului azi vă voi explica cum se cere un certificat de antecedente penale în Spania (cazier). Unde se solicita personal? Cine îl poate solicita? Cum se cere un cazier? Orice persoană fizică majoră poate solicita cazierul. Se cere de diferite forme: - Personal  - Prin poştă  - Pe internet Se plăteşte o taxă pentru cazier Modelul 790 ce se poate descărca şi aici sau puteţi cere un formular la Gerencia Teritorial del Ministero de Justicia. PAŞII NECESARI PENTRU A SOLICITA CAZIERUL SPANIOL PERSONAL 1. - Cetăţeanul se prezintă la Gerencias Territoriales del Ministerio de Justicia în provincia unde este rezident dar un e neapărat – poate merge la orice birou de pe teritoriul spaniol.  Mai jos găsiţi adresele acestor birouri după provincia. Albacete Asturias Barcelona Burgos Cáceres Cantabria Ceuta Granada Islas Baleares La Coruña La Rioja Las Palmas Madrid Málaga Melilla Murcia Navarra Santa Cruz de Tenerife Sevilla Vale

Buletinul de identitate expirat

Datorită unor întrebări pe care le-am primit în ultimele zile în legătură cu Cartea de identitate expirată am să fac câteva precizări: Dacă ai buletinul expirat şi eşti în Spania - i-aţi bilet de România înainte să expire. (sfatul meu:)) Aflaţi din timp care sunt  Actele necesare  pentru reînnoirea acestuia şi completaţi  formularul  ( În eventualitatea descărcării de pe internet, formularul de cerere va fi tipărit în format A4, iar cele două pagini trebuie să se regăsească pe aceeaşi foaie (faţă-verso). Cererile pot fi completate olograf sau prin alte sisteme de tehnoredactare, cu excepţia rubricii destinată semnăturii, care trebuie completată numai olograf (de mână). ) Întrebare:  În cât timp se poate solicita eliberarea unei noi cărţi de identitate, ca urmare a expirării celei deţinute anterior? Răspuns:  În   conformitate cu prevederile art.18 alin. (3) al Ordonanţei de urgenţă nr.97/2005 privind evidenta, domiciliu, reşedinţa şi actele de identitate ale cetăţenilor romani, cu modi