Treceți la conținutul principal

Va pregatiti pentru vacanta ? Nu uitati sa luati cu dumneavoastra cardul european de asigurari sociale de sanatate. Cateva informatii utile

Intentionati sa calatoriti in Uniunea Europeana, Islanda, Liechtenstein, Norvegia sau Elvetia ? In acest caz ar fi bine sa nu uitati de cardul de sanatate daca vreti sa fiti scuti de complicatii, cheltuieli inutile si multi nervi consumati in cazul in care va imbolnaviti sau avetu un accident in strainatate.
Iata cateva informtii si cifre privind cardul european de asigurari sociale de sanatate, oferite de site-ul europa.eu
Ce este cardul european de asigurari sociale de sanatate si ce se intampla daca ma accidentez sau ma imbolnavesc in timp ce ma aflu intr-o tara straina, membra a UE?

Cardul european de asigurari sociale de sanatate faciliteaza accesul persoanelor asigurate in unul dintre cele 27 state membre ale Uniunii Europene sau in Islanda, Liechtenstein, Norvegia sau Elvetia la servicii de sanatate in timpul vizitelor temporare in unul dintre aceste state.

Datorita acestui card, cetatenii beneficiaza de aceleasi servicii publice de sanatate (oferite de doctori, farmacii sau spitale) ca si persoanele asigurate in tara pe care o viziteaza. Daca trebuie sa primeasca ingrijiri medicale intr-o tara in care serviciile medicale se platesc, isi vor primi banii inapoi acolo sau dupa ce se intorc acasa. Important este faptul ca oamenii primesc ingrijirea de care au nevoie pentru a-si continua sejurul.

Tratamentele planificate nu sunt acoperite de cardul european de asigurari de sanatate, ci necesita o autorizare prealabila.

Pot sa solicit un card european de asigurari sociale de sanatate?

Pentru a putea primi un astfel de card, trebuie sa fiti asigurati sau acoperiti de un sistem public de securitate sociala din orice tara a Uniunii Europene, Islanda, Liechtenstein, Norvegia sau Elvetia. Membrii unei familii care calatoresc impreuna trebuie sa detina fiecare propriul sau card. Cum pot sa solicit un card european de asigurari sociale de sanatate ?

Cum pot solicita un card european de asigurari sociale de sanatate?

Fiecare tara este responsabila pentru crearea si distribuirea cardului pe teritoriul sau. Astfel, pentru a obtine cardul, trebuie sa contactati autoritatile locale de sanatate. In majoritatea tarilor, cardul poate fi solicitat in mai multe feluri: personal, prin e-mail, printr-o scrisoare, prin fax, telefon sau pe internet. In unele tari (Suedia, Norvegia), cardurile europene de asigurari sociale de sanatate pot fi solicitate printr-un simplu SMS! In Austria, Republica Ceha, Italia, Elvetia si, incepand cu 2010, Olanda, cardul european de asigurari de sanatate este emis automat pentru toate persoanele asigurate.

Unele site-uri internet ofera cardul european de asigurari de sanatate in schimbul unei sume de bani. Mentionam ca acest card poate fi obtinut in mod gratuit de la autoritatile locale de sanatate.

Mai multe informatii privind modul de obtinere a cardului in tara dumneavoastra sunt disponibile la adresa: aceasta (click)

Cat dureaza obtinerea cardului european de asigurari sociale de sanatate ?

Perioada de obtinere a cardului variaza de la o tara la alta. In unele tari, cardul va fi emis imediat (HU, PL, EL, CY, LV, BE, NL), in altele procedura poate dura cateva zile lucratoare (EE, SE, RO, FI, UK, PT, DK, NO, IS, CH, IE, MT, AT, FR, SI, ES). Intr-un numar limitat de tari (IT, SK si LI) este nevoie in medie de 13 sau 15 zile pentru a obtine cardul. In fine, in unele tari (BG, LU), eliberarea cardului poate dura pana la patru saptamani.

Ce se intampla daca uit sa iau cu mine cardul sau nu il primesc la timp ?

Daca va nevoie, veti putea primi ingrijirile necesare pentru a va putea continua concediul fara sa fiti nevoit sa va intoarceti acasa pentru tratament. Insa cardul va va permite sa beneficiati mai usor de servicii medicale gratuite imediate, in cazul in care acestea sunt disponibile, sau sa fiti rambursat daca trebuie sa platiti de la inceput. De asemenea, puteti cere autoritatii locale de sanatate un certificat provizoriu de inlocuire in cazul in care cardul nu este gata la timp. Daca sunteti in strainatate, puteti solicita ca acest certificat provizoriu de inlocuire sa va fie trimis prin fax.

Mai multe informatii privind cardul european de asigurari sociale de sanatate sunt disponibile la adresa aceasta (click):

Cat timp este valabil cardul ?

Perioada de valabilitate a cardului variaza considerabil de la o tara la alta.

Unele tari emit cardul doar pentru cateva luni (Polonia si Romania). Alte tari emit cardul pentru o perioada de cativa ani. De exemplu, in Grecia, Franta si Slovenia perioada de valabilitate a cardului este in medie de un an. In Finlanda, Spania si Islanda este de doi ani, iar in Suedia, Liechtenstein, Portugalia, Letonia, Norvegia, Elvetia, Lituania si Malta este de trei ani. De asemenea, in unele state precum Republica Ceha si Austria, cardul european de asigurari de sanatate este valabil timp de zece ani, in functie de tipul de persoana asigurata.

Cate persoane detin un card european de asigurari sociale de sanatate ? Iata cateva date recente de la administratiile nationale:

Peste 188 milioane de persoane in Europa detin in prezent un card european de asigurari de sanatate (sau un certificat de inlocuire), conform ultimelor cifre oferite de statele membre. Aceasta reprezinta peste 37% din totalul populatiei UE, aproximativ acelasi numar ca si anul trecut.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Cum se obtine modelul nou de certificat de nastere/casatorie?

In ultimul timp ma tot intreaba cititorii blogului de cum se poate obtine modelul nou de certificat de nastere si/sau casatorie din Romania. Sunt 3 variante: 1. Sa mergi PERSONAL la starea civila unde te-ai nascut sau te-ai casatorit. 2. Cu IMPUTERNICIRE NOTARIALA SPECIALA obtinuta la un consulat al Romaniei in Spania prin care o alta persoana poate realiza toate formalitatile necesare in locul tau. 3. Cu IMPUTERNICIRE NOTARIALA SPECIALA obtinuta la un Notariat spaniol, pe care pui apostila de la Haga la Colegio de los notarios al Provinciei unde ai facut imputernicirea, apoi trebuie tradusa de un traducator autorizat al Ministerului de Justitie din Romania si legalizata de un notar din Romania, prin care o alta persoana poate realiza toate formalitatile necesare in locul tau. Cum se intampla in multe cazuri, nu ai cui sa ii trimiti imputernicirea pentru ca nu ai nici un familiar in tara, in localitatea in care te.ai nascut (ca poate esti dintr-un sat uitat de lume) si nu stii c

Cum sa ceri Cazierul in Spania? ACTUALIZARE SEPTIEMBRIE 2018

Datorită unei întrebări adresate blogului azi vă voi explica cum se cere un certificat de antecedente penale în Spania (cazier). Unde se solicita personal? Cine îl poate solicita? Cum se cere un cazier? Orice persoană fizică majoră poate solicita cazierul. Se cere de diferite forme: - Personal  - Prin poştă  - Pe internet Se plăteşte o taxă pentru cazier Modelul 790 ce se poate descărca şi aici sau puteţi cere un formular la Gerencia Teritorial del Ministero de Justicia. PAŞII NECESARI PENTRU A SOLICITA CAZIERUL SPANIOL PERSONAL 1. - Cetăţeanul se prezintă la Gerencias Territoriales del Ministerio de Justicia în provincia unde este rezident dar un e neapărat – poate merge la orice birou de pe teritoriul spaniol.  Mai jos găsiţi adresele acestor birouri după provincia. Albacete Asturias Barcelona Burgos Cáceres Cantabria Ceuta Granada Islas Baleares La Coruña La Rioja Las Palmas Madrid Málaga Melilla Murcia Navarra Santa Cruz de Tenerife Sevilla Vale

Buletinul de identitate expirat

Datorită unor întrebări pe care le-am primit în ultimele zile în legătură cu Cartea de identitate expirată am să fac câteva precizări: Dacă ai buletinul expirat şi eşti în Spania - i-aţi bilet de România înainte să expire. (sfatul meu:)) Aflaţi din timp care sunt  Actele necesare  pentru reînnoirea acestuia şi completaţi  formularul  ( În eventualitatea descărcării de pe internet, formularul de cerere va fi tipărit în format A4, iar cele două pagini trebuie să se regăsească pe aceeaşi foaie (faţă-verso). Cererile pot fi completate olograf sau prin alte sisteme de tehnoredactare, cu excepţia rubricii destinată semnăturii, care trebuie completată numai olograf (de mână). ) Întrebare:  În cât timp se poate solicita eliberarea unei noi cărţi de identitate, ca urmare a expirării celei deţinute anterior? Răspuns:  În   conformitate cu prevederile art.18 alin. (3) al Ordonanţei de urgenţă nr.97/2005 privind evidenta, domiciliu, reşedinţa şi actele de identitate ale cetăţenilor romani, cu modi