Conform ultimului raport PISA al OCDE, Spania şi România se află sub media internaţională a efectivităţii sistemelor şcolare. Dacă Spania ocupă locul 33 din 65, România stă mult mai prost, pe 49, fiind ultima ţară UE din clasament.
Spania şi România continuă să fie sub media internaţională a efectivităţii sistemelor şcolare, conform ultimului raport al PISA(Programul de Evaluare Internaţională a Elevilor), realizat de OCDE (Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică). Centrat de data aceasta pe studiul lecturii comprehensive în rândul elevilor de 15 ani, raportul, numit "Ce ştiu elevii şi ce pot să facă: performanţele elevilor în lectură, matematică şi ştiinţe", acordă Spaniei 481 de puncte (locul 33 din 65 de ţări analizate) şi României 424 de puncte (locul 49 din 65).
Clasamentul este condus de Finlanda (536 de puncte, Coreea de Sud (539 de puncte) şi provincia chineză Shanghai (556). Studiul, realizat pe peste 500 de mii de elevi de 15 ani, din cei 26 de milioane existenţi în cele 70 de economii analizate, a studiat şi rezultatele elvilor la matematici şi ştiinţe. Rezultatele pentru 65 de ţări au fost publicate astăzi. Timpul probelor a fost împărţit între lectură (54% din timpul total), matematici (23%) şi ştiinţe (23%).
Lectura comprehensivă obţinea 493 de puncte în 2000, astfel încât Spania pierde poziţii faţă de clasamentul de acum 10 ani. Nota este similară şi la matematică (483 de puncte) şi ştiinţe (488). Elevii români au obţinut 427 de puncte la matematică şi 428 la ştiinţe.
Elevele românce au progresat faţă de acum 10 ani, nu şi elevii
Faţă de 2000, elevii români au obţinut un punctaj doar cu 3 puncte mai mic, dar diferenţa este enormă între băieţi şi fete. Fetele au obţinut un punctaj cu 11 puncte mai mare ca acum zece ani, în timp ce băieţii au "scos" cu 18 puncte mai puţin.
Conform studiului PISA, România, alături de ţări precum Turcia, Slovacia, Chile, Mexic, Italia, Peru, Tunisia, Albania, Argentina, este în plutonul ţărilor în care diferenţa de performanţe educaţionale între elevii din zonele urbane şi cei din zonele rurale este de peste 45 de puncte. Ceea ce înseamnă o diferenţă echivalentă cu un an de educaţie. Cu toate acestea, există şi ţări în care diferenţa este chiar mai mare, de peste 80 de puncte, echivalentul a doi ani educaţionali, în Ungaria, Bulgaria, Kârgâzstan şi Panama.
Impactul socioeconomic nu este foarte semnificativ
Atât Spania, cât şi România au obţinut aceleaşi rezultate la impactul diferenţelor socioeconomice asupra rezultatelor la învăţătură ale elevilor. Cele două state au obţinut o diferenţă de 13,6%, ceea ce le situează la mijlocul clasamentului.
România este ultima din clasament din grupul ţărilor UE analizate de PISA, penultima fiind Bulgaria (locul 46, cu 429 de puncte). România depăşeşte, de altfel, în clasament, doar următoarele ţări: Tailanda, Trinidad-Tobago, Columbia, Brazilia, Muntenegru, Iordania, Tunisia, Indonezia, Argentina, Kazahstan, Albania, Qatar, Panama, Peru, Azerbaidjan şi Kârgârzstan.
Sursa: www.adevarul.es
Comentarii
Trimiteți un comentariu